Ne hagyja, hogy átverjék, legyen óvatos, ne adja meg telefonos kérésre banki adatait!
Egy magát banki alkalmazottnak kiadó nő telefonon tájékoztatott egy vasi lakost arról, hogy gyanús tranzakciót vettek észre a számláján. A sértett hitt a hívónak, így amikor a bankkártyaadatait, valamint az „ügyintézés” során SMS-ben érkező kódot kérte, a férfi meg is adta őket. A csaló ezt követően könnyedén regisztrálta a sértett kártyáját egy online fizetési szolgáltatásnál.
Pár perccel később a sértett kapott egy hívást egy másik számról. Ekkor már valóban a bankjától hívták, és arról tájékoztatták, hogy a számlájáról a megszokottól eltérő vásárlásokat hajtottak végre több százezer forint értékben, valamint további sikertelen vásárlásokat és pénzfelvételeket kíséreltek meg. A férfi zároltatta a számláját, letiltotta a bankkártyáját, és feljelentést tett a rendőrségen.
- Ne feledjék, a banki ügyintézők telefonon soha nem kérik a bankkártyaadatokat vagy a pénzintézet által SMS-ben, applikáción keresztül küldött kód visszaolvasását, de programok telepítését sem!
- Amennyiben ügyintézőként keresik a bankjától, kérdezzen vissza olyan adatra, amit, ha onnét keresik, tudniuk kell (pl. pontos lakcím vagy előző cím, utolsó kifizetés a számláról)!
- Ha bármi gyanús jelet tapasztal, szakítsa meg a hívást, és közvetlenül keresse meg a bankját, akár személyesen, akár a telefonos/online ügyfélszolgálaton keresztül!
Abban a sajnálatos esetben, ha sikerrel jártak az elkövetők, haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot a számlavezető bankjával, majd azonnal tegyen feljelentést a rendőrségen!
A rendőrség a Mátrix Projekt keretében kiemelt figyelmet fordít az online csalások felderítésére. Ezek megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.