A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók,
ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás
figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek
alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő,
legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
A gyerekek
izomzata és csontozata nem olyan ellenálló, mint a felnőtteké, sérülésre
hajlamosabbak, valamint a testméretük alatta marad annak, amelyhez az autók
beépített felár nélküli biztonsági rendszereit tervezték. Így a
gyerekek utaztatása külön figyelmet kíván, a biztonságuk érdekében
gyermekbiztonsági rendszereket kell alkalmazni, magyarul
gyermekülésben jó utazniuk.
A magyar KRESZ pontosan meghatározza a
feltételeket a gyermekbiztonsági rendszerek használatához. A jogszabályi
fogalmazás mellőzésével, gyakorlatilag 3 évnél fiatalabb gyermek csak olyan
személyautóban szállítható, amelynek a gyári kialakítása lehetővé teszi a
gyermekbiztonsági rendszer alkalmazását – szükséges a gyermekülés használata.
Tehát például egy biztonsági övvel nem rendelkező veterán autóban nem
szállítható 3 évnél fiatalabb kisgyerek.
A kor mellett a másik kitétel a magasság. Elhagyható
a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazása, tehát gyermekülés, vagy ülésmagasító
nélkül utazhatnak a 3 évnél idősebb, és 135 cm-nél magasabb gyerekek, de
csak a hátsó ülésen és csak bekapcsolt biztonsági övvel. Az első ülésre
akkor ülhetnek át a gyerekek, ha elérték a 150 cm-es testmagasságot.
A testmagasság azért fontos, mert az autók passzív biztonsági rendszerei az adott magasságok alatt nem hatékonyak, sőt sérülést is okozhatnak. A túl alacsony ember kicsúszhat például a biztonsági öv alól, illetve az öv felső szára, nem a vállnál, hanem a nyaknál fut, ami szintén veszélyes. Az ülések kicsúszásgátló párzánata sem funkcionál megfelelően, a légzsákok sem az alacsony utasnak megfelelő felületeket védik.
A gyerekek biztonságos utaztatásához tehát nagyon fontos a
jóminőségű, a kornak, testmagasságnak és az autóhoz is megfelelő
gyermekülés. A gyereküléseket a gyártók az alábbi kategóriákba
sorolják (öt kategória van):
0 és 0+ csoportú ülés:
Legfeljebb
13 kilogramm testtömegű gyerekek számára készülnek. Ezekben az úgynevezett
babaülésekben a menetiránynak háttal utazhatnak a csecsemők, így vészfékezéskor
kevésbé terhelődik a hátuk és a nyakuk. A babákat az ülés behelyezése előtt
érdemes becsatolni, majd az ülés a biztonsági övvel rögzíthető az autóülésen.
Ennek során a biztonsági öv hevederét az e célra kialakított rögzítőszemeken
kell átfűzni, majd becsatolni, és ezután a hevedert a megadott módon az ülés
mögött elvezetve feszesre húzni. A gyerekülés hordozófogantyúját menetpozícióba
kell állítani, végül pedig a gyerekülés és az öv erőteljes meghúzásával
ellenőrizni kell azok megfelelő elhelyezkedését és a biztonsági öv feszességét.
Alternatív megoldásként a 0 vagy 0+ csoportú ülés előzetesen behelyezett
ISOFIX-csatlakozási ponthoz is rögzíthető, gyermekülés vásárlása előtt ellenőrizni
kell, hogy az adott autó rendelkezik-e ISOFIX horgonyzópontokkal, és az ülés
szintúgy.
1-es csoportú ülés:
Az 1-es
csoportba a kilenc hónap és négy év közötti életkorú gyerekek számára készült
ülések tartoznak, amelyeket többnyire menetirányban helyeznek el. Óvják az
olyan érzékeny testtájakat, mint például a fej és a nyak, emellett egyfajta
oldalpajzsként védenek a repülő tárgyakkal, üvegszilánkkal szemben. A megfelelő
ülés kiválasztásakor fontos figyelembe venni az ülés méretét, mert csak a kellően
nagy ülés biztosíthatja a szükséges kényelmet. A gyerekülés beszerelése ez
esetben is a horgok az e célra kialakított ISOFIX-rögzítőszemekbe kattintásával
kezdődik, majd a felső hevedert (Top-Tether) az üléstámla hátoldalának
megfelelő tartójához kell csatlakoztatni. Természetesen léteznek biztonsági
övvel rögzíthető típusok is, de 2010 utáni gyártású autók esetén már jellemző
az ISOFIX rögzítési pontok megléte. Az ülés állandóra rögzíthető az autóban, a
gyereket az ülés ötpontos biztonsági övével a beülés után kell becsatolni, a
meleg ruházatot – például vastag télikabátot – pedig biztonsági okokból előnyös
levenni. Ezzel csökken a biztonsági öv és a gyerek teste közötti távolság, így
vészfékezéskor az öv gyorsabban felfoghatja a testet.
2-es és 3-as csoportú ülés
A 2-es és 3-as csoportba tartozó ülések négyéves kortól és 36 kilogramm testtömegig alkalmazhatók. Ebbe a csoportba tartoznak az úgynevezett ülésmagasítók is, de vannak háttámlával és az oldalpárnákkal kialakított ülések is. A gyermekülést az autóülés ülőfelületére kell helyezni és a benne ülő gyerekkel együtt kell a biztonsági övvel becsatolva rögzíteni, emellett alternatív megoldásként még az ISOFIX-rendszerrel is rögzíthető. Az ülés kiválasztásakor ügyelni kell az ülés, valamint a be- és kiszállás megfelelő kényelmére.
A tapasztalatok szerint egy személyautó legbiztonságosabb ülése
a jobb hátsó ülés. Így elsődlegesen ide érdemes berakni a gyereküléseket. Már
csak azért is, mert ez a járda felőli oldal, itt a legbiztonságosabb a be- és a
kiszállás, így a legkényelmesebb a biztonsági öv be- és kicsatolása. A kisebb
gyermekek menetiránynak háttal – kikapcsolt utasoldali első légzsák mellett –
az első utasülésen elhelyezett gyerekülésben is utazhatnak.
A menetirányba néző elhelyezés csak akkor engedélyezett, ha
a gyerekülés hivatalos jóváhagyással rendelkezik az ilyen használatra. A
vonatkozó információk a gyerekülés vagy a gépkocsi kezelési útmutatójában
találhatók. A gyerekülést megvásárlása előtt célszerű próbaként az autóba
helyezni, így még időben észlelhető például a túl rövid biztonsági öv, vagy a
túl nagy méretű az adott autóhoz az ülés.
A gyerekülések hárompontos
biztonsági övvel vagy az ISOFIX-rendszer segítségével rögzíthető az
autóban. Utóbbi esetében a gyerekülés két horga az autóülés háttámlája és
ülőpárnája közötti két ISOFIX-rögzítőszembe kattintható, amelyek szilárd
kapcsolatban állnak a karosszériaszerkezettel. Ez az erős csatlakozás fokozott
biztonságot nyújt, az egyszerű kezeléssel pedig minimálisra csökken a
behelyezéskori hibák lehetősége.
Az ISOFIX-rögzítőszemek mellett egy harmadik rögzítési pont is
gondoskodik a gyerekülés stabilitásáról, amely többnyire az ülések előtti
lábtérben található. Az ISOFIX-rögzítőszemeken kívül – harmadik rögzítőpontként
– speciális felső hevederes (Top-Tether) rögzítés is létezik, amelyek a hátsó
ülés két külső üléshelye támlájának hátoldalán helyezkednek el. Autótípustól
függő, hogy melyik kocsi rendelkezik felső hevederes (Top-Tether)
ISOFIX-rendszerrel.
Nem újonnan vásárolt, használt ülések esetén érdemes figyelni rá, hogy miként a bukósisakok, úgy a gyermekülések is évhez kötött lejárattal rendelkeznek. Az anyagok öregedése miatt a gyártó megadja azt az évet, amelyig szavatolja az ülés újkori állapotával megegyező védelmi szintet.
Forrás: kreszvaltozas.hu