Figyeljünk a biztonsági folyosóra

   Miért van szükség a biztonsági folyosóra és melyek a kialakításának legfőbb szabályai – ezzel kapcsolatban adunk tanácsokat.

Nyár vége felé, a szabadságok és az idegenforgalmi főszezon befejeződéséhez közeledve az autópályák rendszeresen zsúfoltak, a forgalmi sávok igen gyakran telítettek, és ilyenkor egy apró vezetéstechnikai hiba, vagy figyelmetlenség is igen könnyen balesethez vezet. A baleseti kockázat jelentősen megnövekszik, amennyiben a nagy forgalomban valaki nem veszi tudomásul a kialakult közlekedési viszonyokat és agresszív módon közlekedik, gyorsan hajt, „letolja” az előtte haladókat, nem tart biztonságos követési távolságot, cikázik az egyes sávok között, vagy éppen a leállósávot használja előzésre, illetve folyamatos haladásra.

Bár az autópályákat a legbiztonságosabb utaknak nevezhetjük, hiszen keresztirányú, vagy szemből jövő forgalomra nem kell számítanunk, és az egységnyi útszakaszra jutó balesetszám – különösen az áthaladó fogalom nagyságának arányában – a gyorsforgalmi utakon a legalacsonyabbak. Ugyanakkor az autópályán bekövetkezett balesetek sajátossága, hogy amennyiben ezek a sajnálatos események bekövetkeznek, ritkán végződnek sérülés nélkül. A jellemzően nagy haladási és ütközési sebességek miatt a sérülési és halálozási kockázat ugyanis magasabb más úttípusokhoz képest.

Személyi sérüléses baleset következtében – főleg, ha súlyos, illetve halálos kimenetelű balesetről van szó – a helyszínt eredeti állapotában kell a hatóságok kiérkezéséig biztosítani, míg elsődleges feladat a sérülteknek történő segítségnyújtás, a mentők, majd a rendőrség értesítése. Autópályán viszonylag ritka az egyjárműves, azaz szakmai terminológiával élve a „magános” balesetek száma, hiszen az esetek többségében legalább két jármű van érintve a balesetben. A megrongálódott járművek akadályozzák a forgalmat, jó esetben csak egy forgalmi sávot, míg rosszabb esetben akár a teljes útpályát is lezárhatják. A kialakult forgalmi torlódás során nagyon fontos, hogy a járművek vezetői hagyjanak egy olyan szabad folyosót, úgynevezett biztonsági folyosót, ahol haladva a különböző hatóságok és a mentést végző jármű(vek) meg tudják közelíteni a baleset helyszínét.

Idén hat éve lépett hatályba az a rendelkezés, mely a gyorsforgalmi utakon, valamint a négy, vagy több sávos utakon biztonsági folyosó kialakítására kötelezi a közlekedőket, amennyiben ott torlódás keletkezik, illetve a forgalom valamely okból (többnyire baleset, ritkábban természeti csapás stb.) leáll. A Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása (KRESZ) 37. § (8) bekezdése  szerint az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében megkülönböztető és figyelmeztető jelzést használó járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódniuk, az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódniuk.

A tapasztalatok alapján a közúton közlekedők a biztonsági folyosót csak kevés esetben alakítják ki, ami egyértelműen a mentés rovására megy. A baleseti helyszín megközelítésének korlátozása sajnálatos módon akár emberi életbe is kerülhet, de a helyszíni eljárás lefolytatását, a sérült jármű elszállítását, valamint az út megtisztítását is késlelteti – azaz a dugó jóval több ideig tart.  A következőkben szeretnénk néhány jó tanáccsal szolgálni a biztonsági folyosók kialakításával, a mentés elősegítésével, és a forgalmi torlódások mielőbbi megszüntetésével kapcsolatban.

– Az autópályákon minden fékezésnek oka van. Ok lehet például, hogy egy lassabban haladó jármű kezd előzésbe, de egy lerobbant jármű, egy közúti baleset, egy úttestre került akadály (futózott gumiabroncs levált darabjai stb.), vagy ritkábban az esetleg sérült vadkerítésen átjutott vadállat megjelenése egyaránt lehet az előttünk haladók fékezésének oka.

– Amikor magunk előtt fékező járművet, illetve járműveket látunk, azonnal reagálnunk kell. Kedvezőbb esetben elég lehet a gázelvétellel történő lassítás, míg amikor ennél nagyobb lassulásra van szükség, a fékre kell lépnünk.

– Amikor előttünk a fékeződő járművek feltorlódnak, már a fékezés során törekedni kell a biztonsági folyosó esetleges kialakítására, míg ha csak lépésen halad a forgalom, akkor e folyosónak már ténylegesen meg kell valósulnia. Torlódás, hirtelen sebességcsökkentés esetén nagyon hasznos, ha működtetjük a vészvillogót.

– Nagyon fontos, hogy fékezés és lassú haladás esetén is tartsunk megfelelő követési távolságot az előttünk haladó mögött annak érdekében, hogy szükséges esetben gyorsan reagálni tudjunk.

– A biztonsági folyosót úgy kell kialakítani, hogy a bal oldali, azaz belső sávban haladóknak a forgalmi sáv bal oldalára, míg a jobb oldali, azaz külső sávban haladók a forgalmi sáv jobb oldalára kell húzódniuk (a leállósáv igénybevétele nélkül). A gyorsforgalmi utak sávszélessége nagyobb más utakhoz képest, így a szabály megtartása esetén tökéletes biztonsági folyosó alakul ki.

– Ha az azonos irányú forgalomra kettőnél több sáv áll rendelkezésre, akkor a belső sávon haladóknak balra, míg az összes többi sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk.

– Nagyon fontos, hogy a mentő és a rendőrségi gépjárművek elhaladását követően a biztonság folyosót továbbra is meg kell tartani, hiszen azon további mentést végző járművek is érkezhetnek.

– Amint a torlódás megszűnik és a forgalom ismét megindul, továbbra is fontos a türelem és az odafigyelés. Soha ne törekedjünk az időveszteség mielőbbi behozatalára, hanem legyünk türelmesek és figyelmesek, csak akkor kezdjük meg az előttünk haladó jármű biztonságos előzését, amikor a forgalom már ismét folyamatosan halad, valamennyi forgalmi sávban!

. A biztonsági folyosók kialakítása rendkívül fontos tényezője napjaink közlekedésének. Gondoljanak arra, hogy a balesetben sérült személynek minden másodperc számít, és a mentők késedelmes kiérkezése az életmentést hiúsíthatja meg!

forrás: Baleset-megelőzés.eu